הוראה בימי קורונה

1. הערכה מקוונת בסוף הסמסטר

בחינות מקוונות

אחראי תמיכה מטעם הפקולטה

עופר פיליבה -  054-2010631 , ofer.filiba@mail.huji.ac.il

מורה נבוכים לבחינות מקוונות (3.1.2021)

מדריך Moodle לסוגי השאלות השונות

מדריך להפעלת תוסף הפיקוח ETest

מתכונת הבחינה המקוונת היא באמצעות סביבת ExamMoodle
סביבת ExamMoodle תוכננה לעמוד בעומס של בחינות רבות במקביל, ומכילה מאפיינים ייחודיים שאינם זמינים בסביבת Moodle של אתרי הקורסים, כמו אפשרויות תקשורת עם הסטודנטים במהלך המבחן (ראו בהמשך) ויישום אוטומטי של הארכות זמן לסטודנטים בהתבסס על נתוני הרישום שלהם.

בעת הבחינה חייבים הנבחנים להפעיל תוכנת זום, שבה תפעל המצלמה של כל נבחן באופן רציף.

במהלךהבחינה יכולים הסטודנטים לקבל תמיכה טכנית ממרכז תמיכה ייעודי שהוקם לצורך זה (08-9489555). כדי לקצר את זמני הטיפול בתקלות שחווים הסטודנטים, על המורה המרכז למלא טופס מקוון לפני הבחינה.

  • מדריך Exam Moodle - המדריך סוקר את ההבדלים המרכזיים של סביבה זו לעומת סביבת המוּדל הרגילה, ומסביר את הפעולות השונות שמערכת זו מאפשרת. מופיעים הנושאים הבאים:
  1. הגדרות הבוחן
  2. הצהרת סטודנט על טוהר הבחינה
  3. תקשורת באמצעות צ'אט עם הסטודנטים במהלך המבחן (כדי לענות על שאלות)
  4. הגדרת שאלות בחירה
  5. יצירת קישור למבחן מהאתר הרגיל של הקורס
  6. יבוא ציונים

מדריכים ספציפיים לפעולות השונות בעת יצירת הבוחן

  • הכנות מקדימות
  • יצירת מאגר השאלות
  • יצירת הבוחן מתוך מאגר השאלות

    חשוב לוודא בהגדרות הבוחן את הנושאים הבאים:

    1. האם כל ההנחיות לנבחן (וחומר עזר, אם יש) מופיעות במקומן? האם הן ברורות מספיק?
    2. האם הצ'אט מופעל? האם אנחנו מעניינים בכך?
    3. תזמון - האם זמן הפתיחה (תאריך ושעה) והגבלת הזמן נכונים (שימו לב שלא הגדרתם 120 שעות או 2 דקות בטעות...)
    4. האם שיטת הניווט (חופשי/קבוע) מוגדרת נכון?
    5. יש לוודא ששחרור ציוני הבחינה מסומן ב"לא".
    6. האם הפעלנו בקשה להצהרה על טוהר הבחינה?
    7. האם סימנו את בחינה פעילה ב"כן".
     
  • הארכת זמן לנבחנים ספצפיים (עבור פעילויות quiz שמשום מה מתקיימות המערכת הרגילה)
  • שימוש ב-test user כדי לבדוק איך סטודנט יראה את הפעילות
  • שחרור ציוני בחינה לסטודנטים

בחינות מתקדמות

  • ניתן לבצע גם בחינות עם שאלות פתוחות, בהן כותבים הסטודנטים פתרונות על נייר, סורקים באמצעות אפליקציות בטלפון ושולחים למרצה. ניתן לתרגל את הסטודנטים בהגשה באמצעות Demo exam.
  • אופציות נוספות

מטלות מקוונות

הערכה המתבססת על רכיב המטלה במוודל תיעשה באמצעות דף הקורס הרגיל במוודל (ExamMoodle אינו מאפשר יצירת מטלות).


יצירת הרצאות מקוונות

2.סרטוני הדגמה

3. הוראות הפעלה ומדריכים

4. שאלות ותשובות

5. פניה לעזרה

 

האוניברסיטה העברית

מוסדות נוספים

תמיכה בנושאים טכניים

  • תמיכה טכנית (מדריכים שהוכנו ע"י יחידה להוראה ולמידה)
  • הוראות לביצוע בחינה מקוונת בעזרת תוכנת ETest (עברית , אנגלית , ערבית )
  • almareader - תוכנת הקראה מרחוק המיועדת להקל על סטודנטים וסגל  ובפרט על בעלי  לקויות למידה ומוגבלויות המשליכות על יכולת הקריאה והספק הלמידה. 
  • דף תמיכה מאוניברסיטת הרוארד

​תמיכה בתהליך הלמידה

​עיזרו אתם לנו

תמיכה בזמן הבחינות המקוונות

  • קו חם לפתרון תקלות בחינה עבור הסטודנטים - 08-9489555.

מורים ומתרגלים

פרופ' בני ארואטי
אפתח ואומר בלי שום היסוס כי הוראה מבעד הזום היא הוראה מעולה מכל בחינה שהיא, שלדעתי תכבוש את עולם ההוראה (ואולי זה כבר קרה) ולא רק בעיתות משבר.
ראשית, עלי להודות כי התרשמותי זו מבוססת על שני שיעורי זום שניתנו במסגרת הקורס "אינטראקציות בין חיידקים פתוגניים לתאיהם המארחים" הניתן לתלמידי מחקר מתקדמים. בקורס משתתפים השנה כ-30 תלמידים. המעלה הראשונה של ההוראה בזום היא שהפלטפורמה הייתה יציבה לאורך כל שעות הקורס הארוכות. עד כה לא חווינו כל נפילה או הפסקה במהלך השיעורים מסיבות טכניות. ניתן גם להקליט את השיעורים לנוחיותם של הסטודנטים. איכות התמונה והקול היו לרוב מצוינים. הקירבה למסך המחשב והשליטה בתאורת החדר, מאפשרות צפייה ברזולוציה גבוהה של כל תמונה או סרטון בניגוד לאולמות הרצאות הקונוונציונליים, בהם אנו נתקלים לעיתים קרובות בבעיות שמע וצפייה.
המעלה השנייה שהפתיעה אותי לטובה היא הקירבה המיידית שנוצרה ביני לבין התלמידים, שהופיעו כל אחד בחלון אישי, כששמם מצויין בתחתית התמונה. אחד הקשיים המטרידים בשיעורים פרונטליים רגילים הוא אי הכרת התלמידים בשמם. בזום, קושי זה נעלם, מה שמאפשר פנייה אישית לכל אחד ואחת בשמם בכל עת. הדבר גם מוביל מדי פעם לשיחה או הערה בלתי פורמלית בסיגנון "ענבר מה שלומך"? העדר הרשמיות והריחוק מובילים לדעתי לחוויית למידה טובה יותר, משום שהתלמידים והמרצה נמצאים בסביבתם הטבעית, נינוחים, לבושים בפיג'מה, ואפילו לוגמים תה או קפה, מה שמוביל לאווירה קלילה ובלתי אמצעית. אוירה כזו, קשה לייצר באולמות הלמידה הרגילים.
המעלה השלישית קשורה לעניין הממשק בן המרצה לתלמידים. יכולת השליטה בהפעלה ובהשתקת המיקרופונים מאפשר שיחה נעימה כשכל תלמיד מדבר בתורו, ובנימוס כמעט אירופאי (!)...
הבעייה היחידה שאני מוצא בפלטפורמה הזאת היא שהיא אינה מאפשרת הצגה חופשית יותר של החומר תוך כדי "הופעה תיאטרלית". לפעמים, אני נוהג בשיעוריי להדגים את תנועת השומנים והחלבונים במישור הממברנה תוך כדי ריקוד (המוכר היסטורית כ"ריקוד הפוספוליפידים") על בימת הפודיום בכיתה הרגילה. אולם, חיסרון זה (במיוחד לאור העובדה שעם השנים הריקוד הפך קצת פחות נמרץ..) מחוויר לעומת היתרונות שמניתי.
לסיכום, לדעתי לא ירחק היום וכל ההוראה תינתן מרחוק דרך המדיה האלקטרונית, כאשר כל אחד מאיתנו ילמד (או תלמד), כשהוא בביתו, או בבית הקפה. זו תהיה מהפיכה מבורכת לא פחות מזו של המצאת החשבון הדיפרנציאלי והאינטגראלי על ידי ניוטון, שהתרחשה תוך כדי שהותו בבידוד בביתו בלונדון בזמן מגיפת הדבר השחור. ואולי ככל שהטכנולוגיה תוטמע יותר, אמצא גם דרך לרקוד בחדר העבודה שלי מול הסטודנטים!
 
 
גברת גבריאלה מורנו
החויה של הוראה מרחוק היא בהחלט מעניינת ושונה. מבחינה טכנית יש לי תחושה שגם הסגל וגם התלמידים בקורס הסתגלו די מהר לשיטה. הכלים הזמינים הם נוחים לשימוש, והסטודנטים מאוד אוהבים שהם יכולים לחזור להקלטות. חשוב לי להביע הערכה לכל מערכת התמיכה הטכנית, העוזרים בטוב לב וברוח נעימה. מהסטודנטים אני מקבלת תחושה שמכיוון שכל הקורס מקוון, הם מרגישים יותר בנוח לשאול שאלות במייל ובפורומים של המודל.
מבחינת אתגרים, אני פוגשת שנים עיקריים: הראשון הוא שבכיתה קלאסית אני משתמשת גם במצגת, גם בלוח, וגם במרחב הפיזי כדי להסביר את החומר. בתרגול מקוון, למרות שיש לי גם מצגת, גם לוח, וגם מצלמה שפונה אליי, הטבעיות שאיתה אני מנווטת בכיתה קצת נפגעת, ואני צריכה לכוון את האינסטינקטים שלי ולתאם אותם לפורמט הנוכחי.
האתגר השני הוא המשוב בזמן אמת. בכיתה פיזית, מעבר ללשאול את הסטודנטים האם יש שאלות, אני רואה את הפנים שלהם מעריכה האם הם עוקבים, מעוניינים, משועממים, וכדומה. בשיעור מקוון זה פחות פשוט. הרבה מהתלמידים לא מפעילים את המצלמות שלהם, וקשה לי יותר לקבל תחושה כללית של הכיתה. עם זאת, אחרי כמה תרגולים שהעברתי עד כה, אני חושבת שהנטיה היא בכיוון הנכון ושהטבעיות של השיעורים משתפרת עם הזמן.
אני מקווה שעם הזמן כולנו נרגיש בנוחות מלאה גם בכיתה מקוונת וגם בכיתה פיזית, שנחזור אליה בקרוב.
 
 
פרופ' ערן משורר
ההוראה המקוונת סך הכול הפתיעה אותי לטובה. במובנים מסוימים זה אפילו מקל על הסטודנטים בגלל שאני מעלה את ההרצאות מראש ועונה על שאלות במועד ההרצאה בשנתון. זה מאפשר העמקה והפנמה בבית והגעה לשלב השאלות הרבה יותר מוכנים מאשר בכיתה. זה כמובן מצריך יותר עבודה ממני, אבל סל הכול, לפי רמת השאלות, אני חושב שזה תורם מאוד לקורס ("ביולוגיה מולקולרית, 180 סטודנטים). מטבע הדברים, כשהרבה סטודנטים מחוברים, לעיתים מישהו שוכח להשתיק את המיקרופון ורחשי הבית (בכי תינוקות למשל:) חודר לשיעור... לדעתי ניתן יהיה להשתמש בהרצאות המקוונות בשנים הקרובות!
 
 
פרופ' אריאל צ'יפמן
אני מעביר קורס לתארים מתקדמים עם פחות מ-20 סטודנטים . ההוראה נעשית בלייב באמצעות זום, כשלרוב אני משתף מצגת, ולפעמים לצורך דיון אני עובר למסך שבו רואים את כולם.
הרבה יותר קשה להרצות בישיבה מול מחשב. אני רגיל להיות בתנועה בזמן שאני מרצה והסטטיות מקשה עלי. חסר לי הפידבק הויזואלי מן הסטודנטים. בהרצאה רגילה אפשר לדעת מי מקשיב, מי הבין ומי לא הבין. בהרצאת זום כל האינטראקציה הזו הולכת לאיבוד.
כדי להתגבר לפחות באופן חלקי על הבעיה, אני מנסה להכניס שאלונים או דיונים מונחים בשיעור, במקום הדיון הטבעי שמתפתח בדרך כלל בשיעור מן הסוג הזה.
הפידבק מן הסטודנטים בינתיים חיובי. היתה נקודה באחד השיעורים שהרגשתי שאני צריך הפסקה. שאלתי את הסטודנטים אם הם רוצים לעצור והם אותתו לי שבסדר, אני יכול להמשיך.
ההוראה המקוונת חיזקה בי את ההבנה שלפעמים צריך לייצר דיון באופן מלאכותי אם הוא לא נוצר מעצמו. זה משהו שאקח איתי גם כשאחזור להרצאות רגילות.
אני לא מבין את כל ההייפ התקשורתי סביב זה שהאוניברסיטאות הבינו פתאום שאפשר ללמד גם אחרת. הוראה בוידיאו היא פתרון חירום שעדיף על ביטול ההוראה בכלל. בינתיים, לא ראיתי שום יתרון בהוראה כזו, ואני מחכה בקוצר רוח לחזרה להוראה פרונטלית.

סטודנטים

מורני לנדאו, תלמידת מוסמך במחלקה לאקולוגיה, אבולוציה והתנהגות
בתחילת המשבר היה לי מאוד קשה להתרכז, החלטתי לגבש לי כללים וקווים מנחים כדי להתגבר על כך, ואני ממליצה לכל המתקשים לאמץ אותם:
  1. מתחילים יום עם חדר מסודר ומיטה מסודרת.
  2. לובשים ג'ינס ונועלים נעליים (לא נשארים בטרנינג ונעלי בית) – כמו יום עבודה רגיל.
  3. כשמשתתפים בשיעור זום (ובכלל למידה) לא יושבים במיטה, יושבים ליד שולחן כמו בכיתה.
  4. שימו את הנייד בצד בזמן שיעור בזום ואל תתפתו לכתוב לחברים.
  5. בלמידה עצמית - נסו למצוא מוזיקה שמדרבנת אתכם ללמוד (לי עוזרת מוזיקה קצבית ללא מילים)
  6. לגבי למידה בזום ולבד - עשו לעצמכם רשימה של דברים המסיחים את דעתכם ובכל בוקר פנו את השולחן והחדר מהסחות אלו.
  7. שיטת פומודורו (עגבניה) שיטה שנמצאה מוכחת מבחינת אינטרוולים של זמן ריכוז אצל רוב האנשים. 25-5-25, 25 דקות ללימוד מרוכז, 5 דקות הפסקה. בהפסקה עושים צרכים/קפה/סיגריה/טלפון קצר, לא להתפתות להפסקה ארוכה! ושוב 25 דקות ללימוד מרוכז.
  8. אם גם אתם כמוני ומחפשים דרך להתגבר על "דלקת קרום החשק", הטיפ הכי טוב שיש לי לתת לכם הוא: מצאו חבר לעשות איתו שיחת זום או גוגל האנגאוט(google hangout) שאינו מוגבל בזמן. השיחה על mute והרעיון הוא ללמוד "ביחד לחוד". זה יכול להיות חבר שלומד קורס או תואר אחר לגמרי. רואים חבר לומד והוא רואה אתכם, זה מדרבן את שני הצדדים וגם עוזר לעמוד בזמני ההפסקות כי פתאום לא נעים לא לחזור בזמן שנקבע, יש מישהו שתלוי בכם (ואתם בו). נסו ותראו, זה תרגיל פסיכולוגי מדהים!
  9. אחרי כל זה עדיין לא הצלחתם ללמוד? שימו מוזיקה בחדר ותוציאו אנרגיה - תרקדו כאילו (אבל באמת) אף אחד לא רואה, צאו לסיבוב וחיזרו ללמוד או עשו מדיטציה של 10-15 דק' (let's meditate - חינמי).
 
 
גל בכר, תלמידת שנה ג פסיכוביולוגיה
קצת חששתי בהתחלה מהמעבר לזום, אבל בסך הכל הופתעתי לטובה בסופו של דבר. גיליתי שהרבה יותר קל לי להתרכז. כשהגעתי לשיעורים באוניברסיטה מצאתי את עצמי "חולמת" הרבה פעמים ואז כבר לא חזרתי לריכוז. כשאני רואה את השיעור בבית, במחשב שלי, הרבה יותר קל לי לשמור על ריכוז כשאני בסביבה הנוחה שלי.
בנוסף, אין את הנסיעות לאוניברסיטה- דבר שלוקח זמן רב (במיוחד כשאני תלויה בקו 9). אני ישנה יותר זמן, מגיעה יותר מפוקסת עצם כך שאני קמה שעה יותר מאוחר, יש לי יותר זמן להשקיע בשיעורים, ויותר מהכל- יש לי יותר מוטיבציה להגיע לשיעורים! בגלל שהיה צריך להגיע עד לאוניברסיטה עד עכשיו, לא הגעתי כמעט לשיעורים. היום אני צופה בכל השיעורים ואפילו משתתפת אקטיבית.
חוץ מהשיעורים אני גם מוצאת זמן לדברים שלא הספקתי להגיע אליהם כי הייתי כל היום באוניברסיטה- התחלתי לבשל לדוגמא. גיליתי שאני אוהבת את זה. הדבר היחיד שחסר לי זה האינטראקציה עם האנשים והחברים שהייתי רואה באוניברסיטה.
אני משתתפת בין השאר בשיעור "אקולוגיה של חברות" של פרופ' רונן קדמון. שיעור שמבוסס על דיון באקולוגיה, ומתנהל בצורה מעולה בעיני בזום. כל אחד מדבר בתורו, לכל אחד יש את המקום שלו, ובאופן כללי אני מאוד מרוצה מאיך שהשיעור תנהל בזום.
 
 
עידית איבגי, תלמידת שנה ג פסיכוביולוגיה
לגבי הלימוד המקוון, זה כמובן לא אותו הדבר כמו לימוד בכיתה. יש הרבה פחות אווירה של למידה באופן הזה והרבה יותר מסיחים בסביבה. עם זאת, לנוכחות הוירטואלית בשיעור יש אפקט אחר מאשר רק לראות את השיעור בהקלטה. עדיין אפשר ללמוד בצורה קצת יותר אקטיבית ולשאול שאלות. המרצים מצידם משתדלים להשתמש באמצעים הטכנולוגיים שיש כדי לאפשר לנו למידה כמה שיותר אפקטיבית.
אחד הקשיים בעניין הזה הוא התלות של הלמידה באיכות החיבור לרשת ובאמצעי המחשוב שיש או שאין לנו.
אני מניחה שיש מעט סטודנטים שדווקא מרוויחים מהלימוד בצורה הזו, עכשיו כשכמעט כל השיעורים מוקלטים זה יתרון גדול בשביל סטודנטים שמצליחים טוב יותר ללמוד משיעור מוקלט.
בכל מקרה, אני חושבת שרובנו מחכים שהכל יעבור ונחזור לשגרה :)