פרופ' עמי צתרי מציג את הקשר בין קשב, זיכרון והתמכרות לסמים

הקלאוסטרום - מבנה קטן ודק הממוקם תחת קליפת המוח - מקושר למספר רב של אזורים בקליפת המוח ולאזורים נוספים. לפני כשנתיים פרסמו חברי הקבוצה מחקר בהובלת תלמידי המחקר גל אטלן ואנה טרם, שמצאו כי הקלאוסטרום חשוב מאוד לדיכוי הסחות דעת, להנמכת הרגישות לגירויים מהסביבה, ובכך להגברה של קשב למשימות (ראו - https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6485402/).

אנה המשיכה בעבודת הפענוח במטרה ללמוד יותר על התפקוד של האזור הייחודי הזה, ומצאה כי הוא מכיל כמות גדולה של תאים המבטאים קולטן מסוג D1 למוליך העצבי (נוירוטרנסמיטר) דופמין. תאים אלה ממלאים בין היתר תפקיד חיוני בהתפתחות ההתמכרות לקוקאין.

על מנת לקבוע מתי ואיך משתתף הקלאוסטרום בחוויית השימוש בסם, "לימדה" אנה עכברי מעבדה לקשר סם לקונטקסט. העכברים קיבלו קוקאין באזור בעל אלמנטים ויזואליים מוגדרים ומובחנים הנבדלים באופן משמעותי מהאזור בו נחשפו לתמיסה פיזיולוגית (סליין) (ההבדלים כללו טקסטורות ריצפה ודפוסי קיר שונים). לאחר מספר סבבים של טיפול זה ניתנה לעכברים האפשרות לבחור את מיקומם בכלוב - האם להסתובב באזור בו נחשפו לקוקאין או באזור ניטרלי. העכברים בחרו לשהות באזור בו חוו את הסם.

בהמשך השתיקה אנה אצל חלק מן העכברים את התאים בקלאוסטרום השולחים שלוחות לקורטקס, ומצאה כי עכברים אלה לא פיתחו העדפה לאזור בכלוב בו הם מקבלים קוקאין. תוצאה זהה התקבלה גם כאשר הושתקה רק אוכלוסיית התאים בקלאוסטרום המבטאת את הרצפטור D1 לדופמין ומקושרת לאזורים הקדמיים של קליפת המוח.

לעומת זאת, כאשר הושתקה אוכלוסית תאים זו רק לאחר שההעדפה לקוקאין כבר נוצרה, לא היה אפקט להשתקה של התאים, והעכברים העדיפו לשהות בסביבה בה נחשפו לקוקאין בדיוק כמו עכברי הביקורת. עובדה זו מחזקת את ההשערה כי הקלאוסטרום חיוני לקישור בין חוויה לתגמול ופחות לשליפה של הזיכרון של חווית הסם.

כאשר אוכלוסיית תאים זו, המבטאת את הרצפטור D1 לדופמין, הופעלה באמצעות אופטוגנטיקה בסביבה מוגדרת ובקונטקסט קבוע, ללא קשר למתן קוקאין, שוב העדיפו העכברים לשהות באותו אזור בכלוב שבו הופעלו התאים מבטאי הרצפטור D1, מה שמחזק את ההנחה כי ההעדפה לסביבה והלמידה קשורה לעליה ברמות הביטוי של דופמין בקלאוסטרום.

ניסיונות אלה תומכים בהשערה שמסלול ההולכה בין תאי הקלאוסטרום וקליפת המח הקדמית חיוניים לתשומת לב, קשב ולזיכרון של הסביבה המתגמלת, ובעצם מהווים שלב חיוני בתהליך ההתמכרות.

קיראו את המאמר 

 

תמונת אילוסטרציה