פרופ' לירן כרמל שותף לגילוי כי לאינואיטים אלל מיוחד של גן הקשור למטאבוליזם של שומן, המסייע בהתמודדות עם קור , והיה קיים גם אצל האדם הניאנדרתלי

צוות חוקרים בינלאומי, שכלל גם את פרופסור לירן כרמל ותלמיד המחקר דויד גוכמן מהאוניברסיטה העברית, פרסם לאחרונה מחקר גנטי על בני האינואיט מגרינלנד. דגימות DNA נלקחו מ-1911 בני אינואיט תושבי האי, והושוו ל-DNA מאוכלוסיות שונות ברחבי העולם ואף ל-DNA של מיני אדם מוקדמים, האדם הניאנדרטלי והאדם הדניסובי מסיביר. מאחר שמאז הגעתם של האירופאים לגרינלנד, לפני כמה מאות שנים, היה חילוף גנים מסוים בין האוכלוסיות, נבחרו כנבדקים רק בני אינואיט שבדיקה גנטית העלתה כי אין להם כמעט גנים אירופאיים.

החוקרים זיהו גֵן שצורה מסוימת שלו נראתה אצל כמעט כל בני האינואיט, אצל לא מעט מתושבי מזרח אסיה, אבל רק אצל חלק קטן מהאירופאים. אצל האפריקאים צורה זו כמעט אינה נמצאת כלל. הגן קשור לפעולות שונות של הגוף, ובין השאר גם להתפתחותם של תאי שומן חום ובז' – החשובים מאוד לשמירה על חום הגוף. לכן הניחו החוקרים שהמוטציות שנראו אצל בני האינואיט קשורות להפקת חום מוגברת, כהתאמה לחיים באקלים קר.

לפיכך, בדיקות גנטיות הראו שלא היתה זו רק הטכנולוגיה של תפירת בגדים, תכנון כלי צייד, בניית סירות ועוד, שעזרה לבני האדם להתיישב בחוג הארקטי, אלא גם שוני גנטי, שהגיע אליהם מאדם קדמון שנכחד לפני עשרות אלפי שנים.

 

קראו עוד בעיתון "הארץ"

קראו את המאמר המדעי

קראו עוד ב- Science Media Center of canada

קראו עוד ב- The Verge