מיקרו־לבלב שהונדס ע"י פרופ' מיטרני יסייע לטפל בחולי סוכרת

לאור ההתקדמות בתחום התרפיה התאית, מנסות קבוצות מחקר רבות באקדמיה ובתעשיית הביוטכנולוגיה להשתמש בתאים כתרופות מדור חדש כדי לטפל בסוכרת ובמחלות נוספות. אולם, ידוע היטב שכאשר מסירים תאים בריאים מסביבתם הטבעית ומגדלים אותם בתרבית תאים במעבדה, הם מתפקדים הרבה פחות טוב מאשר בגוף. על בסיס תובנה זו הסיק פרופ' מיטרני, במחקר שערך באוניברסיטה העברית, שאם רוצים שתאי ביתא מייצרי האינסולין יפעלו היטב, יש לנסות לשחזר כמיטב יכולתנו את המבנה השלם של הלבלב האנדוקריני. לפיכך, נעשה מאמץ לפתח מיקרו־לבלב מהונדס יסייע לטפל בחולי סוכרת.

את המיקרו־לבלב מכינים במעבדה על גבי פיגום רקמת חיבור העשוי מחלבונים ומולקולות טבעיות, ואליו מוסיפים את כל המרכיבים התאיים שנמצאים בלבלב השלם. את התוצר השלם ניתן להשתיל בכל מקום בגוף. המיקרו־לבלב מספק רמות משמעותיות של אינסולין ומאפשר בקרת סוכר לתקופות ממושכות. מרגע שהוא מושתל בגוף הוא גם מעודד יצירת כלי דם שמקשרים אותו למערכת הדם הכללית של הגוף.
זהו ניסיון לייצר במעבדה איבר מורכב שמכיל את כל המרכיבים של האיבר הטבעי.

חברת בטאלין תרפיוטיקס מתכננת להתחיל ניסויים קליניים בבני אדם תוך 18 חודשים. הנתונים הפרה-קליניים המבטיחים מעידים על הפוטנציאל לשפר בצורה דרמטית את הטיפולים הקיימים עבור אנשים החיים עם סוכרת מסוג 1, וכן של אנשים עם סוכרת מסוג 2 שתלויים בהזרקת אינסולין.

קראו עוד במאמר בעיתון "הארץ"

ראו את המאמר המלא בעיתון PLoS One

מיקרו-לבלב